събота, 15 август 2009 г.

Модели на потребителско поведение

Важно условие в динамичната пазарна среда е разбирането и предвиждането на потребителското поведение. За маркетинга е важно правилното разбиране на същността на потребителя и неговото поведение, защото това са изходни точки около които се изгражда всяка маркетингова стратегия. В процеса на изучаване потребителското поведение се разделя на два типа: такова каквото може да се наблюдава, т.е количеството което се купува и явни предпочитания към марки, кога,къде, от кого се купува. Кой и как осъществява покупката.
- такова каквото не може да се наблюдава – мотиви, ценности, възприятия и емоции.
Информация, която потребителите носят в паметта и съзнанието си. Начина по който оценяват алтернативни продукти. Маркетинговата теория има няколко разработени модела на потребителско поведение. Те се опитват да имат отговор на въпроса: Защо потребителите купуват това което купуват? Едни от тези модели е стил на живот. Представлява концепцията на една личност за самата нея. Представлява съвкупност от минали решения и бъдещи планове на личността.
Фактори които влияят върху силата на живот.
1.Външни – култура, обществени ценности, социален статус, демография и други
2. Вътрешни – памет, възприятие, индивидуалност, емоции
Според тези фактори се формира определено отношение към потреблението на продукта. Това отношение в различните ситуации е различно.
Най-известния и широко разпространен модел на потребителско поведение на на Ф.Котлър – „Модел реакция на стимулите”
Втория модел – начин на мислене, усещане, чувства, формиране на предубеждения и убеждения
При този модел се цели разкриването на връзката стимули – отговори, т.е силата на реакцията. Процесите, който протичат между стимулите и реакцията трудно могат да се наблюдават.
Основният стремеж при този модел е да се разгледат вътрешно-външните детерминанти на поведението, които се подават на външен контрол. Този модел дава отговори на следните въпроси: кои са основните характеристики на потребителя, как те влияят върху поведението им, как потребителите вземат решения за покупка.

Няма коментари:

Публикуване на коментар