четвъртък, 13 август 2009 г.

Маркетинговата информационна система

За да се реализира маркетинговата концепция, на специалистите по маркетинг им е нужна информация за състоянието и тенденциите в средата. В условията на интензивна конкуренция не е логично да се разработват продукти и да се търси реализацията им без предварително да е събрана и анализиран информация за готовността на клиентите да приемат и да закупят тези продукти. Това обуславя необходимостта от системно събиране, обработка и анализ на информация, която да се използва за вземане на управленски маркетингови решения.
Маркетингова информационна система – организационна съвкупност от процедури, средства и методи за набиране, обработка, разпространение и съхранение на информацията в процеса на анали, планиране, изпълнение и контрол на маркетинговите дейности във фирмата.
Според Прайд и Фералд маркетинговата информационна система е непрекъснат поток от информация за цени, продажби, разходи за реклама, конкуренти, разходи за разпределение и разходи за производство. Протоците от данни постъпващи в маркетинговата информационна система най-общо могат да се обособят в следните две групи:поток от външни данни и поток от вътрешни данни.
Външните данни се събират посредством статии, обзори, статистически данни, собствени наблюдения и изследвания, конференции и др. Външните данни се обособяват в няколко групи:
данни за продукта- кои са конкурентните продукти, какви функции изпълняват, как ги възприемат клиентите, дали са маркови или родови, каква опаковка имат
данни за цените – какви са ценовите равнища на едро и на дребно за конкурентните продукти, какви отстъпки имат, ценови стратегии на конкурентите
данни за дистрибуцията – какви пазарни субекти дистрибутират интересуващите ни продукти, какви канали за реализация се използват, каква е дължината на каналите, каква е практиката за дистрибуция, сила на посредниците
данни за промоциите – промоционните стратегии на конкурентите, техните цели, бюджет
Вътрешни данни – събират се както от специално разработени за целта форми, така и от многобройните циркулиращи в организацията документи предназначени за др цели - поръчки, отчети, оферти, анализи и др.
Подсистемите на маркетинговата информационна система са:
система за маркетингово разузнаване – осигурява информация за промените във външната среда, набира се чрез специализирани издания, книги, вестници, разговори с доставчици и клиенти, посредници и специалисти извън фирмата, имащи отношение към бизнеса с цел осигуряване на достоверна информация. Необходимо е да се проведат следните мероприятия с обучение и мотивиране на персонала, системно набиране на конкретна информация, поощряване на дистрибуторите и клиентите да предават информация на фирмата.
Система за набиране на вътрешна информация – включва показатели за производството, паричните потоци, вземания и задължения, запаси, пласмент
Система за поддържане на маркетинговите решения – с помощта на статистически и др.методи могат да се моделират процесите във фирмата и да се създадат условия за адекватно планиране и прогнозиране.



Маркетингови проучвания – често се смесват неправилно понятията маркетингова информационна система и проучвания. Целта на маркетинговата проучвания е да се събере информация за конкретен повод като се отговори на въпросите – къде, кога, какво, как и защо.
Маркетинговата информационна система представлява система, чрез която се осигурява непрекъснат поток от информация. Всяко проучване трябва да се осъществява на следните етапи: І – дефиниране на проблема – всяко отклонение от нормалното състояние означава поява на проблем, необходимо е проблемът да бъде дефиниран и да се събере целенасочена информация с цел оптимизиране на дейност.; ІІ – формулиране на хипотези; ІІІ – събиране на данни; ІV – интерпретация на данните; V – докладване на резултати

Няма коментари:

Публикуване на коментар