Комплекс от контролируеми маркетингови променливи, които фирмата съчетава така, че да може да влияе многопосочно, комплексно и динамично върху търсенето на своите продукти. В традиционния маркетинг маркетинговия микс включва четири променливи – продукт; цена; място; промоция. В маркетинговата теория тези променливи са известни като 4 Р-та. Различните елементи на микса трябва да се комбинират в една ефективна и рентабилна маркетингова програма, защото единствените възможности за влияние върху потребителите и околната среда се свързват с провежданата продуктова, дистрибуционна и промоционална политика.
Продуктова политика – свързва се със създаването и развитието на точния продукт за целевия пазар. Вземат се решения относно качеството, дизайна, свойства и характеристика, търговски марки, размер и разфасовка, съпоставящи услуги, извън гаранционно обслужване, инструкции и др.
Ценова политика – свързва се с формирането на цени, които подпомагат реализирането на фирмените цели, като в същото време създават усещане у потребителя за извършена успешна и изгодна сделка. Вземат се решения относно фирмените ценови листи, намаление на цените, отстъпки и надценки, периоди за плащане, условия за плащане, динамика на цената на един продукт.
Дистрибуционна политика – свързва се с определяне на стоките на реализация, чястото където клиентът може да закупи продукта. Решенията се отнасят до: какви канали да се използват; какво да бъде пазарното покритие; видове пазарни обекти и форми на обслужване; къде да бъде локализацията; логистика или физическа дистрибуция; обработка на поръчките; управление на каналите; транспорт.
Промоционална политика – свързва се с действията, които предоставят информацията за продукта, за неговите достойнства и предимства, физически свойства и характеристики, местата където би могъл да бъде намерен, имиджа на фирмата. Тази политика се осъществява чрез комуникационен микс. Елементи на комуникационния микс са: рекламата; личните продажби; PR; стимулиране на продажбите; публична разгласа.
Елементите на микса могат да се променят и контролират в зависимост от динамично променящите се пазарна среда. Могат да се използват както тактически средства за постигане на фирмените цели, да се разработва маркетингов план, който да включва отделните решения по елементите на микса. Това позволява по-ефективен и по-добър контрол върху цялостната фирмена дейност.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Ресурси по маркетин
В този сайт ще се опитаме да сме в помощ на студентите изучаващи маркетинг, както и на хора интересуващи се от тази дисциплина.
Материалите, които ще можете да намерите тук са различни лекции, развити теми, записки и пищови по маркетинг.
Изпращайте ни и ваши разработки на теми, курсови работи и пищови, които искате да споделите с други интересуващи се от темата маркетинг.
Предоставено от Blogger.
Архив на блога
Category
- макрообкръжаваща (1)
- маркетинг (7)
- микс (1)
- покупка (1)
- потребител (1)
- потребителско поведение (1)
- решение (1)
- сегментиране (1)
- marketing (1)
Няма коментари:
Публикуване на коментар