Маркетинговият мениджмънт има за цел реализиране на желаните сделки на целевия пазар. Постигането на желаната цел можа да бъда подчинена на различни философии, като при всяка от тях се отдава различно значение на интересите на фирмата, потребителите и обществото. Посочените три групи интереси по принцип може да бъдат противоречиви. При различните философии на маркетинговия мениджмънт между тях се постига съчетание по специфичен начин.
Практиката е доказала, а теорията на маркетинга е обобщила досега пет алтернативни концепции, въз основа на които всяка стопанска организация изгражда своите маркетингови действия – производствена, продуктова, търговска, маркетингова и социално маркетингова.
Производствена концепция – най-старата концепция. Прилага се от втората половина на 19 век и началото на 20-ти. Фирмите прилагащи такава концепция търсят успеха в самото производство. Основната идея – потребителите одобряват тези продукти, който се широко разпространени, лесно достъпни и на ниска цена. Производителите не се интересуват от потребителските предпочитания. Смятат, че основния фактор при потребителския избор, това са ниските цени и лесния достъп. Необходими условия за прилагане на производствената концепция.
1. трайно и чувствително превишаване на търсенето над предлагането.
2. основната част от потребителите да са с ниски доходи
3. възможност на фирмата за понижаване на високите разходи за производство, чрез увеличаване на производителността , за да се разшири пазара.
Основно: Приоритет на производителите, той решава какво да произвежда и продава, без да си държи сметка за реалните изисквания и потребности на потребителя. Целта е повишаване масата на печалбите.
Продуктова концепция – свързва се с понататъшно развитие на стопанските процеси и промяната в състоянието на търсенето и предлагането. Основната идея на продуктовата концепция е такава че, потребителите ще се ориентират към тези продукти, който представляват връх, в технически, експлоатационно и качествено отношение, защото представят най-големи изгоди. Производителите аргументират възприемането на тази концепция с предположението, че потребителите ще приветстват високото качество, новостта на продукта, допълнителните функции, следователно ще платят по-висока цена.
При тази концепция, отново усилията са концентрирани върху производството и подобрението на продукта. Конкуренцията между фирмите се води на ниво продукт.
Търговска концепция – възприема се в момент когато търсенето и предлагането се изравняват.
Основно: Клиентът няма да предприеме каквито и да било действия за покупка, ако не му се въздейства с определени маркетингови инструменти, те са реклама PR. Фирмите се конкурират на ниво клиенти, като рекламата е агресивно. Целта е да стигне до продажба на всяка цена. Фирмата цели бързо да пласира продуктите си, без да се интересува от желанията на потребителите. Тази концепция може да се прилага само в краткосрочен план.
Традиционна маркетингова концепция – възприема се при наситени пазари, все по-ожесточена конкуренция и донякъде осъзнал се потребител. Оформя се през 50-те години на двайсети век. Според нея, ключът за постигане на фирмени цели е в това да се проучат о определят потребностите и желанията на потребителите, да се създаде продукт, съобразен с тези потребности, така че да се достави очакваното удовлетворение, по-ефективно, по-бързо и по-добре от конкурентите.
Счита се, че успешното прилагане на тази концепция носи най-големи икономически изгоди за фирмите, защото техните възможности се обвързват конкретно с търсенето на купувачите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар